salam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Thursday, June 24, 2010

Kenapa la cuaca panas

Dugaan musim panas







HIKMAH PENTING BALA DAN CUBAAN


ربما وجدت من المزيد فى الفاقات, مالا تجده فى الصوم والصلاة

Daripada kalam ibnu Athaillah Askandary : “kadangkala kamu akan dapati wujudnya kelebihan dalam setiap dugaan , apa yang tidak akan kamu dapati di dalam puasa dan solat.”


Kenapa la bumi mesir sekarang panas sangat sehingga suhunya mencecah 44°c??....tapi tu la negara mesir sebenarnya, yang banyak ujian dan perlu banyak melalui dengan kesabaran yang tinggi..seperti mana yang kita semua paham kalimah ( مصر) mempunyai maknanya yang tersendiri… (م) bermksud musibah , (ص ) sabar dan ( ر) redha..tu la maksud dia….macam mana laa ulama’ dari tanah Arab menuntut ilmu dan berdakwah pada zaman dahulu ,,mesti waktu tu payah gila ….ngan keadaan cuaca yang panas tanpa ada perlindungan daripada bangunan seperti sekarang…ermmm susah nak jadi pendakwah zaman sekarang niee.. semalam( hari jumaat ) aku pi kelas Syeikh Yusri tu pun dah panas gila …..sampai ja kt masjid Syeikh..kira dh mandi peluh patu lak sampai2 ja Syeikh dah baca doa terakhir (solat jumaat ) dah.patu sampai2 ja takdan nak rehat ..oh penat gila…tu baru sikit , mcm mana la nk jadi ulama’ dahulu…….dan bagaimana la klu waktu di padang masyar nanti…tu baru panas dunia…bagi aku nie semua dugaan bagi kita sebagai penuntut Al-Azhar …kalau kita diberi pilihan utk memilih antara cuaca panas dan sejuk di mesir…mesti ramai di kalangan kita yang memiilih cuaca sejuk…tp bila mai sejuk sangat.. lain lak dah …mcm mana la nk jadi…macamana maulana (u.lokman) kata..” para ulamak dulu lagi banyak cabaraan “.

klu nak hidup senang, baik tak payah ngaji..dk rumah minta doa dan keja goyang kaki patu tunggu mati laaaa.senang jaa..kira hidup nie perlu byk berusaha laa..klu nak jadi ulamak yang hebat mcm zaman dulu..usaha dia kena sama gak ngan zaman org dahulu….tu pn klu di berikan dari Allah Taala otak sebijik macam imam Syafie kan senang..dia laa,,, imam Syafie pun ngaji lagi teruk…begitu juga ,ada kipas macam keluar haba,,naik motor pun macam pengering rambut…..tu la dia mesir….masa waktu peksa lak pun masalah gak…ngan otak dok panas nak ingat hafalan balik...selepas tengok soalan yang panas….tanya kat penjaga peksa(murokib) pun jenis panas baran lak patu lak orangg pun panas sekali kira semua panas jaaa..sapa la blh dk lama dalam kelas.peksa pun duk kat tempat bawah garaj.macam kemah kenduri…kipas lagi la tak.hahahaa.tu la sistem Al-Azhar..bila la nk ubah jadi maju,,,baru2 nie aku baru beli kipas, patu jenama pn fresh…tu pn fresh haba ja laa..rasanya lps nie kena beli aircond patu tak kat bilik ……mesti cool dlm bilik.. tapi kita kena ingat semua nie ujian dari Allah kepada kita sbg penutut mesir dan jangan la dk tanya mengapa Allah buat mcm nie..tapi semua nie ada hikmah yang byk…kira semua panas laa contohnya tidur pn payah dan bc buku pn and pi peksa pn sama..nak sejuk dk dlm air laa..nak tidur lagi pyh ,,mcm2 masalah ada..antaranya serangga yang amat kejam iaitu pepijat (قملة )…sapa yang dk mesir tau laa,mcm mana rasa dia….lebih pada nyamuk lagi laaa…..
….hahhahhahahaha…….




sapa yang penah pi Aswan thn lepas bersama rombongan Syeikh Nuruddin di Makam Imam Syazulie..kat sana lagi panas,,,dengan keadaan puasa la ,pt dk waktu pagi kat Aswan sangat lama…dan pada hari tersebut Syeikh Nuruddin mencadangkan kita bergotong royong dikawasan masjid dekat Aswan (makam Imam Syazuli)….cuba teka aku buat tak..aku tak buat pn ,tidur laaa..ish tak patut la wat mcm niee…tu yang penat tunggu nak buka puasa….mcm mana la org sana leh hidup….






sepatutnya aku nie bersyukur apa yang Allah Taala bagi kat aku dengan nikmat yang tak terhingga…bukan kita saja panas…org lain lagi lbh dari kita…tapi tahun nie aku nk blk Malaysia..aku blk puasa and balik raya kat sana…kesian la sapa tk leh balik(sambut raya)…amik la peluang bagi org yang tak balik nie pi ngaji sebab waktu puasa nie la byk pengajian( kelas Syeikh Nuruddin) …patu pi la ke masjid Hussein and Masjid Azhar untuk berbuka puasa….aku tak sempat gi masjid Al-Azhar tahun lps….tapi aku pi Masjid Hussein..tu pn last nak abs puasa….best ooo ada maiedah….. aku amat bersyukur dapat ngaji kat Al-Azhar , Masjid Al-Azhar dan tempat pengajian lain..lagi2 yang best dpt dekat dgn para ulama yang hebat mcm Mufti Mesir dan dapat pi ziarah makam ulama yg hebat di sini….sehingga tak larat nak cita byk sgt tentang makam nie…..ada ingat dan lupa tapi ada la ingat sikit tentang makam..mana nak ingat makam kat mesir nie,banyak sangat and beratus para sahabat syahid di sini… Bagi aku patut bersyukur la dapat mai mesir nie dan dapat la juga rasa macam mana ulamak zaman dulu mengaji….jadi la seorang hamba Allah Taala yang sentiasa bersyukur atas kenikmatan yang Allah taala bagi……..








Muhd Farhi Al-jarumi,
Kuliah Usulludin di Cairo,
Al-Azhar.

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete