salam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Thursday, June 17, 2010

KEPULANGAN SEORANG YANG……??


KEPULANGAN SEORANG YANG……??DAN AKAN KEMBALI……DALAM KEHIDUPAN BARU


Macam mana aku boleh mengenali dia….mula2 aku kenal dia ketika mana kawan aku ( hafizi, seorang sahabat yang paling rapat dengan aku daripada sahabat2 yang lain) dari Melele yang rajin mengaji kat Masjid Al-Azhar dgn aku,,,ketika berada di bumi Mesir ini, sahabatku hafizi telah membawaku ke tempat yang luar dari jangkaan aku..aku ingat mai mesir hanya pi kuliah ja, tapi hafizi membawaku ke tempat yang banyak memberi ketenangan dalam diriku iaitu mengaji di Masjid Al-Azhar dan tempat-tempat pengajian lain.Kembali semula pada tajuk yang asal, aku mengenali dia ketika mana dia mengajar di rumah Kedah dan tempat yang lain, caranya mengajar memang seronok, ditambah pula dengan sedikit guraun di dalam setiap kelasnya. .Hihihhiih,,aku menanyakan kepada kawan aku(Hafizi) Siapa Ustaz yang mengajar tu?..kemudian barulah aku tau….aku mula-mula bertemu dia ketika di pengajian Al-Azhar ,semasa selesai mengaji bersama Syeikh Al-azhar pada malam tersebut..kemudian dia memberi nasihat kepada kami berdua mai mengaji di Al-azhar walaupun tak paham dan amik berkat , lama-lama faham la” …ketika itulah semangatlku mula berkobar-kobar untuk mengaji,,terima kasih kepada sahabat aku dan dia kerana banyak memberi dorongan kepadaku…

Ketika hendak pindah dari rumah Kedah(rumah baru Sabiek) kerana nak bagi budak -budak baru duduk disitu ,aku dan sahabat2ku yang lain diminta untuk pindah ke rumah Kedah di Asyir..ketika itulah, aku mula rapat dengan (Ustaz Bakar), aku meminta untuk tinggal bersama (U.Syah @ U.Syauki @U.Nazrul dan Ustaz yang banyak mengaji) di Asyir kerana to change my life kepada seorang yang benar2 mengaji..kemudian aku ditempatkan di Asyir dan aku dapat apa yang aku nak selama ini..alhamdulilah,aku sangat bersyukur kepada Allah Taala…semasa aku tinggal bersama dia,aku nie malu,segan, dan sangat segan gila-gila…cakap pun sikit ja..la ingat kan anta siekohayat-ayat yang buat aku ingat sehingga sekarang.aku pun mula rapat dengan dia dan kalau nak pergi mengaji sekalipun,kami akan pergi bersama walaupun terpaksa naik teksi yang tak berapa sangat aku rasa nak naik pada waktu itu.Namun demikian, sehingga sekarang aku ketagih naik teksi, walaupun pakai duit banyak..

Aku juga banyak pergi ke kelas pengajian dia, dan kalau dia diminta untuk mengajar di mana2 tempat di Mesir ini, aku tetap akan pergi juga samada tempat pengajian itu jauh ataupun dekat walaupun ketika itu aku sibuk.Selama ini banyak nasihat yang diberikannya kepadaku sehingga membuatkan aku menangis di dalam tremco disebabkan nasihat2nya, hihihi.cara pujuk senang ja, antaranya dia kata "lepas peksa nie ana ajar nahu matan jurumiah kat anta"....tapi sebaliknya tidak,,,mungkin aku nie kurang hensem kot atau tak berapa sesuai untuk menjadi anak murid dia @ mungkin dia sibuk dengan keja dia...tak pa laa..bila la nk ngaji nahu ngan dia....dulu aku nei seorang yang sangat malas nak baca buku, tapi sekarang aku jadi minat walaupun setakat beli majalah kat maha'toh pastu tk balik bc pun,tp aku ada alasanku yang tersendiri, tetapi aku mempunyai satu tabiat yang amat aku kesali iaitu malas nk buka kamus.Walaubagaimanapun, aku dapat juga ngaji ngan dia, dia jugak sering membaca kitab bersama kami, antaranya kitab matan zubad, matan abi syujak kt makam Imam Syafie tapi setengah matan ja yang sempat kami baca,,ermm tak pa la dapat la juga barakah dari Imam Syafie .... patu dia juga sempat mengajar aku kitab kuliah, antaranya kitab nahu, mantik, sorof......tapi aku bersyukur apa yang Allah Taala bagi kat aku dan terima kasih la banyak2 kerana mendidik aku menjadi org yang berguna,aku takkan lupakan jasa dia buat selamanya..walaupun aku guna duit sebanyak mana pun,tetapi bg diriku,tu pn tak cukup lagi dengan ilmu yang dia bagi kat aku..masa dia ngajar kitab kuliah kat aku ,aku dpt rasa yg dia nie bsungguh2 nak aku berjaya dan caranya mengajarku sebijik mcm ngn cara ayah aku ngajar dengan garangnya ,,aku wat blog nie pun kerana dia,teringin nak jadi macam dia.hhihiihhi..... Walaupun dia nie asyik kutuk aku dan banyak buli aku tapi aku tak balas balik kerana aku hormat dia sbg seorang tok guru.aku tau dia buat semua perkara nie mesti bersebab..aku pun tak tau pa dia,,mungkin nak bagi kenangan kot..kalau aku ada masalah apa2, aku akan ceritakan kat dia…klu dia keluarkn pendapat, akulah insan yang pertama yang akan sokong dia walaupun ramai juga yang tak suka dengan pendapatku disebabkan aku ni tiru pendapat org lain,patu tak leh pikir sendiri la,tak cerdik la - antaranya adalah kalam dari kawan sebilikku..tapi bagiku ,untuk menjadi pendakwah sehebat dia, yang rapat ngan Syeikh Al-Azhar ,antaranya Syekih Jamal, Syeikh Usamah, Syeikh @ Dr Yusri dan banyak Masyaikh lagi..membuatkn aku jeles gila..aku ikut dia pun nak ilmu patu nk rapat ngan Syeikh2, patu pa pa ja'la.....aku klu nak makan,first sekali aku bawa kat dia makanan,sebab aku tau dia lapar..jangan jeles la bagi kawan2 lain,,aku tak anggap dia seorang kawan seperti member aku yang lain , aku angap dia sebagai tuk guru yang banyak memberi nasihat...best juga dok ngan dia..byk dia tegur aku dari kawan lain,,,untuk member yang tk suka pendapat dia..member tu bukan penah ngaji kat dia pun patu dok bangkang kat dia...bagi aku member aku nie bawah taraf tok guru aku lagi.tengok org dulu laaa dok sebelum dok bezakan apa2 ngan dia....hiihhahaha..bagi yang terasa dengan kata nie, sorry laa..

Tapi semua tu hanya sementara sahaja,tak kekal pun.Aku hanya tinggal bersama dengan dia hanya 1 tahun sahaja, tetapi banyak ilmu yang aku perolehi daripadanya.Selepas ini dia akan mendirikan rmhtgga,..mungkin lepas nie aku segan untuk berjumpa dia..,dan mungkin jarang2 sekali untuk keluar bersamanya..terima kasih banyak la kerana banyak memberi tunjuk ajar dan atas nasihat dia selama ini.Aku akan sentiasa ingat pesanan dan nasihat dia padaku selama ini..dan kepadanya, aku ucapkan selamat mbina rumahtangga yang bahagia, sentiasa dmurahkan rezeki dan semoga dirahmati Allah Taala Amin..

... Siapakah dia sini..aku rahsiakan kerana nak hormati dia sebagai seorang tok guru...



1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete